Okategoriserat

Makten och ansvaret att influera andra

De kallar sig själva för influensers. Kändisarna i sociala medier. Yrkestiteln syftar till att de har möjlighet att påverka andra via sina sociala kanaler.

Fotograf: Lotten Kolb

De har en reell möjlighet att påverka sina fans till vad de ska köpa och vad de ska tycka. Många av följarna är dessutom unga, och ser upp till dessa profiler. Hur använder de då sin makt? Tyvärr inte allt för väl…

Pengakåta influencers – vakna nu!

Medan vi vanliga människor har en malande oro för global uppvärmning, isar som smälter och skogsbränder. Så förnekas detta totalt av många instagramstjärnor. Istället verkar de besatta av att flyga så mycket som möjligt, och överösa sina flöden med bilder av fjärran semestrar.

Detta aktualiserades åter i veckan då Isabella Löwengrip lade upp ett inlägg på Instagram:

Inlägget visade en strandbild från hennes weekendresa till Doha. Uppdateringen fick hård kritik av många följare. Dubbelmoral menade kritikerna eftersom Isabella helt nyligen bett om miljöaktivisten Greta Thunbergs hjälp för att bli mer klimatsmart.

I ett blogginlägg publicerat dagen efter denna bild lades ut svarar Isabella Löwengrip på kritiken:


”Jag har ett arbete som kräver att jag är iväg, nästa vecka väntar lansering av Löwengrip i Australien (fantastiskt roligt!), sedan Shanghai för införsäljningsmöte, besöka fabrik och därefter San Fransisco för att träffa en inköpare hos Sephora sedan tillbaka till NYC. Man gör inte den typen av mångmiljon-kontrakt på telefon. Jag kommer självklart att flyga privat också. Att få komma iväg till solen i februari månad är mitt sätt att orka hålla tempot och det är inget jag kommer att sluta med. Jag är utanför Sveriges gränser halva året, främst i mitt jobb men några dagar privat”

Citat från Blogginlägg Isabella Löwengrip.se


Som privatpersoner får de naturligtvis resa hur mycket de vill. Men som influensers har de faktiskt ett ansvar! Vem behöver inte vila upp sig i februari? Frågan är väl om detta behöver göras genom en transkontinentalresa?

En som tar upp konsekvenserna av allt sitt resande är Lisa Tellbe – 403000st följare på Instagram:


Eftersom jag jämt reser och ofta till soliga platser behöver jag hålla min hud återfuktad så jag packar alltid ned mina produkter från @EsteeLauder

Ska jag skratta eller gråta…

Under 2018 hittas på Lisas instagram profil betalda/sponsrade resor till bland annat Los Angeles, Mallorca, Turkiet, Cannes, Grekland, Kroatien, Marbella, Istanbul, Paris, Island, London och Maldiverna.


Varför är klimathotet så lätt att förneka? 

Tillbaka till Isabella Löwengrip – bloggdrottningen med 461000 följare på Instagram.

Följer man Isabella så vet man att ett av Isabellas favorit resmål är Marbella. Dit reser hon för att gå på spa. Jag undrar vad de erbjuder där som hon inte kan få på ett svenskt spa? Det var nämligen så bra att att Isabella unnade sig den upplevelsen fyra gånger förra året…

Under 2018 kan vi även influeras av hennes resor till Moskva, London, Italien, Madrid, Paris, Cannes, St Tropez, Nice, London, Milano, New York, Helsingfors, Verbier, Dubai…mfl.

Att influera med ansvar

Själva skambeläggningen ligger i betraktarens öga. Ovanstående är bara information.

Jag är också en Influencer. Jag har en röst som hörs, via mina kanaler når jag tusentals människor. Tänk hur oerhört många som inte har den megafonen? Och då är jag ändå en pytteliten influencer jämfört med de jag nämner ovan.

Med räckvidd kommer alltid ansvar. Många offentliga personer tar avstånd från förebildsrollen, säger att en inte signat upp sig på det när en valde yrke. Och visst, det står kanske inte i arbetsbeskrivningen. Men jag vill ändå hävda att vi har det. Ansvaret .

Tillsammans kan vi förskjuta normer, och det oavsett om vi har tio, tusen eller två miljoner följare.

Vad tycker ni?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    fem × 5 =

    %d bloggare gillar detta: