Okategoriserat

Ett grönt Vasalopp

Första söndagen i mars har en speciell plats i mitt hjärta. Det är Vasaloppsdagen. Totalt har jag åkt 10 Vasalopp. Min bästa tid ligger på drygt 5 timmar. Under en period i mitt liv delade jag upp året i före och efter vasaloppet…en brytpunkt på året.

Fotograf: Henrik Hansson

Under mina aktiva år var Vasaloppets miljöarbetet inte märkbart för oss deltagare. Men detta har tack och lov förändrats. Idag är Vasaloppet ett miljömärkt arrangemang.

Transporter – en nyckelfråga

När över 60 000 människor kommer till en och samma region samma vecka blir förstås transporterna en nyckelfråga för ett lyckat miljöarbete. Nedan kan ni se några av de åtgärder som Vasaloppets arrangörer jobbar med:

  • Skjutsgruppen – För att minska antalet transporter till Vasaloppet samarbetar arrangörerna med ideella Skjutsgruppen som länkar samman samåkare på Facebook och Twitter.
  • Specialchartrade tåg till flera lopp och gratis skyttelbussar till Mora.
  • Officiella Vasaloppsbussar från Mora till Sälen det säkraste sättet att komma i tid till start och bäst för miljön. I år körs bussarna för första gången på Preem Evolution Diesel, en grönare diesel delvis tillverkad av förnybar råvara
  • Transporter av snö ut till spåret I dag tillverkas snön vid en produktionsanläggning i Oxberg och körs därefter ut dit det finns behov i spåret mellan Sälen och Mora. Planen är att placera ut fler mobila snökanoner drivna av förnyelsebar energi längs spåret.
Fotograf: Henrik Hansson

Nedskräpning ger tidsstraff

För första gången i loppets snart 100-åriga historia (första loppet avgjordes 1922) infördes år 2018 böter för den som skräpar ned. Hela 15 minuters tidstillägg får den som syndar. Funktionärerna kommer att vara extra vaksamma på nedskräpning, och de har nolltolerans. Bestraffningen gäller överallt utom de sju nedskräpningszoner som finns längs spåret.

Foto: Vasaloppet

När det gäller avfallshanteringen har företaget Suez (tidigare Sita), huvudrollen. Suez har utarbetat ett program för hanteringen av avfall som hjälpt loppet att gå från 1,5 kilo brännbart avfall per deltagare till 0,3 kilo de senaste fem åren. 

Ekoblåbär

Sedan 2006 är loppen också miljöcertifierade utifrån Håll Sverige Rents standard Miljömärkt Event. För att även få leverantörerna att ta ansvar har de tagit fram en inköpspolicy med miljökrav, bland annat är all blåbärssoppa som åkarna dricker i pauserna ekologisk.


Fotograf: Ulf Palm, Vasaloppet

Vegetariskt alternativ och svenska råvaror

I fjol serverade arrangörerna av Vasaloppet en helvegetarisk måltid för de åkare som tog sig i mål. Efter stora protester av bland annat LRF Dalarna, som hävdade att de svek de lokala bönderna, kommer de i år att servera kött efter loppet. I år serveras dels en kycklingwok och dels ett vegetariskt alternativ. Alla råvaror är svenska och lokalproducerade.

Grön el

Vasaloppet har infört grön el i sina mässtält i Mora, Sälen och Oxberg. Tillsammans med den lokala fjärrvärmeleverantören Adven möjliggjordes ett byte av diesel som värmekälla till förmån för förnyelsebar fjärrvärme och pelletsuppvärmning.

Inga fluorvallor

Vasaloppsorganisationen har tagit beslutet att ta bort alla glidvallor som innehåller fluor och ersätta med fluorfria alternativ i den officiella vallaservicen i Mora och Sälen, dit ungefär en tiondel av alla deltagare lämnar in sina skidor för att få dem vallade inför de elva lopp som ingår i Vasaloppets vintervecka.

Fotograf: Ulf Palm, Vasaloppet

Vasaloppet uppmanar dessutom samtliga deltagare att göra aktiva val och avstå från vallor som innehåller fluor och välja andra alternativ istället. Vasaloppet har under året även diskuterat frågan om att förbjuda fluorvallorna. Problemet kring ett förbud är att det fortfarande är svårt att kontrollera om det verkligen följs då testmetoderna ännu inte är tillförlitliga och att de tar lång tid att få svar på.

Vad tycker ni om Vasaloppets miljösatsning?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    2 + två =

    %d bloggare gillar detta: