Artiklar shopping Vardagsekonomi

Så luras vi till impulsköp i matbutiken

Så luras vi till impulsköp i matbutiken…Ni går in i mataffären med en lista på tio saker, och kommer ut med två proppfulla kassar. Känner ni igen er? Hur gick det till egentligen?

Bildkälla: Stockbild

Enligt konsumentverket har få konsumenter (endast 10 % ) shoppinglistor när de ska handla mat. Dessa shoppinglistor innehåller dessutom ofta uttryck som frukost eller liknande. Det finns alltså gott om utrymme för att låta sig inspireras. Flertalet, av alla kunder som går in i en matbutik under de mest typiska shoppingtiderna – vardagar efter jobbet – går in för att köpa något till middag. Vad som ska köpas till middag är dock inte planerat. Mot bakgrund av detta har olika undersökningar visat att ungefär 2/3 av alla köpbeslut påverkas i butiken. Det här är väldigt intressant tycker jag! Jag har dykt ner i detta ämne för att utforska det mer på djupet. Häng med!

 

Impulsköp i matbutiken – Så genomskådar ni butikernas säljknep

Jag har gjort en högst ovetenskaplig undersökning av min dagligvarubutik. Tanken var att undersöka hur väl teorin jag läst kring köpbeteende stämmer överens med min lokala butiks varuexponering.

Bildkälla: Stockbild

Jag  parkerade bilen på Coop Enebyängens stora nästintill öde parkering. Jag greppar tag i en enorm kundvagn som är mer än fyra gånger så stor än jag egentligen skulle behöva. Det gör ingenting för mig då jag placerar två av mina barn i kundvagnen 🙂 Nu är det inte, enligt handlaren, meningen att man ska fylla vagnen med barn…det har nämligen visat sig att ju större kundvagnar en butik har, desto mer handlar kunderna…

Det första vi möts av inne i butiken är ett hav av blommor, frukt och grönsaker. Tror ni att det är en slump? Nej, det är mycket medvetet. Att mötas av en färggrann och inspirerande avdelning ska väcka vår köplust. Färggranna, fräscha frukter ger butiken ett levande intryck. Då flera av produkterna dessutom byts ut efter årstid så pulserar avdelningen av liv och förändring.

Den klassiska gratisbananen för konsumentparasiter

Barnen bjuds på en klassisk gratisbanan och sitter lugnt och mumsar i kundvagnen. Denna gratis frukt är, från butikens sida, inte bara av omtanke om barnen. Får dessa små konsumentparasiter lågt blodsocker och blir griniga får föräldrarna mer bråttom och handlar mindre.

 impulsköp i matbutiken

Bildkälla: Stockfoto

Ingången till butiken är placerad  till vänster och det blir naturligt att gå ett högervarv. Coop har alltså inte valt att tvingas oss att gå i vänstervarv genom butiksgångarna. Ett vänstervarv ska enligt forskning öka försäljningen med tio procent. Hur ser det ut i era butiker? Höger eller Vänstervarv? Enligt forskning från Handelshögskolan i Stockholm, menar man att denna ökade försäljning beror på att de flesta högerhänta och det gör det lättare att ta något som är till höger istället för att behöva luta sig över kundvagnen för att ta tag i en vara från vänster.

Hyllorna är välfyllda och frontade, dvs de ser ut att vara välfyllda. Enligt teorin är varornas placering på hyllorna noga planerat. I mitten av hyllan, på ögonhöjd, finns de varor som butiken helst vill sälja. Det är svårt för mig som amatör att avgöra om det är just så i denna butik – med förmodligen varor som går åt och är populära. De billigaste varorna är oftast längst ner och det stämde bra i denna butik.

Jag hittar nedsatta varor med kort datum. Det gillar jag dessa slinker ner i korgen. Förvånande att kortdatum räknas som två dagar framåt i tiden…sen när framtiden utgått datum?! Dessa nedsatta varor är ofta rena fyndet! Våga dyka ner i dessa korgar!

Bildkälla: Stockbild

Denna söndag bjuds jag på provsmakning, det tycker jag är trevligt. Smaka gärna – men känn er inte tvungna att köpa produkten. Detta är ren marknadsföring – Provsmakningar tiodubblar ofta försäljningen!

Butikens gavlar är butikens annonser

Om en vara placeras på gaveln så ökar försäljningen i snitt med 400 procent. Butiken kan även plocka bort några varor eller “stöka till “på en nyuppställd pall. Det ska se ut som om någon har varit där eftersom ingen vill ta första produkten…Gavlarna på Coop är dessutom belysta med Spotlights och får till och med krossade tomater att se exklusiva ut…

Bildkälla: Stockfoto

Gavlarna på Coop är dessutom belysta med Spotlights och får till och med krossade tomater att se exklusiva ut…Mjölken hittar jag längst in i affären. Butiken är planerad så att vi inte direkt ska kunna gå till mjölkhyllan, utan vi måste gå via flera andra lockelser för att komma till mjölkprodukterna. Det kan alltså vara butiksplaneringen som gör att vi ofta kommer hem med fler varor än bara mjölk när vi varit i butiken för att köpa “bara” mjölk.

Bildkälla: Stockfoto

När jag närmar mig kassan möts jag av en uppsjö godis och tidningar. Det är också utstuderat. Det är nämligen då, när vi har klarat av alla planerade inköp som vi är som mest mottagliga för impulsköp. Barnen börjar bli rastlösa och lilla Lukas nästan kastar sig ur vagnen när han får se lösgodiset som strategiskt placerats vid kassan…men detta går jag inte på…han får inte sin vilja igenom. Men jag måste erkänna att det har hänt att en trött fembarnsmamma, efter en kaoshandling, inte orkat stå emot och att en chokladkaka har blivit den enkla räddningen…

Visste ni att…

Butikerna övervakar kundernas köpbeteende genom övervakningskameror, eller helt enkelt genom att följa kundernas väg genom butiken.Det är väldigt viktigt för butiken att veta hur kunderna rör sig i affären. Man måste förnya sig då kundernas beteende förändras.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    två − 2 =

    %d bloggare gillar detta: