Artiklar

Så gör du om du swishar fel

Att betala med betalningstjänsten Swish blir allt vanligare. Senast jag använde tjänsten var på Täbyloppisen. För första gången lyckades jag då med (det inte alls så konstiga) att swisha till fel nummer. Jag blev helt ställd – hur gör man nu?! Kan man ångra sig och ta tillbaka pengar man redan swishat iväg. Jag insåg att jag inte hade en aning om hur det fungerar.

Irriterad blev jag också, hur kan jag använda en tjänst utan att egentligen veta hur den fungerar, det är inte så vanligt i mitt fall. Men nu stod jag där med skägget i brevlådan och pengarna flög iväg till helt fel konto…

Så gör du om du swishar fel

Vad är det då som gäller om man råkar ut för detta. Gratismammans efterforskningar visar att om du råkar swisha till fel mottagare så går betalningen inte att ångra. Enligt konsumenternas.se kan du aldrig återkalla en betalning som du gett din bank order om att utföra.

Så gör du om du swishar fel

Det första du ska göra om du swishar fel, är att kontakta den felaktiga mottagaren. Förhoppningsvis kan ni lösa misstaget tillsammans. Kontakta din bank om du inte lyckas ta reda på vem mottagaren är. Din bank kan då försöka hjälpa dig att ta reda på vart pengarna skickats. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denne att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken kräva eller hämta tillbaka dina pengar. Gör inte mottagaren en återbetalning självmant är det upp till dig att driva saken mot personen. För att kunna dömas till ett sådant brott måste mottagaren inse att pengar felaktigt satts in på kontot, samt att man berövar avsändaren rätten till sina pengar. I mitt fall löste vi det enkelt via ett snabbt samtal, mottagaren förde tillbaka mina pengar och fördelen blev att jag nu lärt mig vad som gäller!

Hur säkert är det att swisha

Swish är lika säkert som din internet- eller mobilbank. Ditt Swish-konto är kopplat till din bank, och för att kunna använda Swish måste du verifiera betalningen med ditt mobila bank-id. 

Den enda faran med Swish är med andra ord du själv. Det är ditt ansvarar att se till så att mottagarens namn och belopp är rätt innan du godkänner betalningen.

 

Källor: swedbank, nordea, getswish.se, konsumenternas.se

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    15 + tretton =

    %d bloggare gillar detta: